Meie poole pöördus ettevõte, kes soovis importida Eestisse maapirni tooteid ning vajas turunduslikku abi tooteporfelli lansseerimiseks. Lähemal uurimisel selgus, et tegemist on ammu unustatud supertoiduga – maapirnist tehtud toodetega.
Alustasime turu-analüüsist ja käisime läbi olulised punktid:
Kas turul on sellisele tootele ruumi ja potentsiaali?
Maapirni tooted liigituks supertoitude kategooriasse ja hetkel on just õige aeg sellist tooteportfelli lansseerida, kuna supertoitude trend on tõusulainel ning tarbijate teadlikkus tervislikust toitumisest aina kasvab.
Eesmärgista oma tegevus
Eesmärgid varieeruvad sõltuvalt konkreetsest tootest, ettevõtte tüübist, üldistest turunduseesmärkidest ja paljudest muudest aspektidest. Antud ettevõtte eesmärk on tutvustada ja kohati isegi meelde tuletada unustatud teadmised maapirnist kui supertoidust ja olla esimene, kes muudab maapirni tarbimise igapäevaseks.
Kuidas toode eristub teistest samas kategoorias olevatest toodetest?
Toestades turu-analüüsi, külastasime mitmeid poode, et uurida, mis valik jaekettides saadaval on, kes mida müüb ja mis hinnaga. Lisaks vaatasime e-poode nii Eestist, kui välismaalt. Kokkuvõttes võib tõdeda, et Saksa, Tsehhi ning Poola e-poodidest ning kodulehtedelt leidsime antud teema kohta kõige rohkem informatsiooni, kuna maapirni kasutus on nendes riikides väga lai. Kuna üldise tarbijakäitumisena on supertoite on harjutud ostma internetist, siis ei tasu turu-analüüsi tehes kindlasti kinni jääda vaid koduturgu.
Kes võiks olla maapirni toodete sihtrühm ja ostja persona?
Mõistes oma kliendi vajadusi, raskusi ja valupunkte, on võimalik luua just selline toote turundusstrateegia, mis kõnetab sinu toote potentsiaalset ostjat. Kaevudes sügavamale supertoidu kategooriasse joonistus kenasti välja selle kategooria sihtrühm – peamiselt on tegu naisterahvaga, kes jälgib tervisliku toitumise põhimõtteid, on valmis katsetama uusi maitseid ja tahab tagada pere toidulauale tervisliku valiku. Oluline on, et toit oleks puhas, ilma lisaaineteta, võimalusel mahe ning kõrge toiteväärtusega. Sellest lähtuvalt joonistus välja ka Sunroot Superfood ostja persona või teisisõnu avatari profiil.
Kuidas leida õige hinnapunkt turul?
Konkurentsivõimelise hinna kujundamisel võiksid osaleda ettevõtte erinevad osapooled: turundus, müük, tootearendus, aga kindlasti on oluline ka põhjalik turu-uuring ning konkurentide hindadega arvestamine. Uurides poodides ja internetis sarnaseid ja ka alternatiivseid tooteid, kaardistasime turu üldise hinnataseme. Kuna kaasasime ettevõttest nii müügijuhi kui ka omaniku, siis tekkis vajalik hinnastamise diskussioon, mille käigus saime läbi arutada kõikide osapoolte argumendid ja leida konkurentsivõimelise hinnapunkti.
Toote positsioneerimine ja mis sõnumitega klienti kõnetada?
Positsioneerimisel on oluline läbi mõelda, kus hinnaklassis sa paikned, kes on su peamised konkurendid selles segmendis ja mis kanalite kaudu ka turule sisened (jae, horeca, tööstus, e-poed jne). Ning mis sõnumitega sa klienti erinevates kanalites kõnetad. Maapirni toodetel on väga palju häid ja tervistavaid omadusi, aga kuna toiduainete promomisele kehtivad ranged reeglid, peab olema väga oskuslik oma sõnumite edastamisel.
Tooteportfelli lansseerimine
Selle osa soovitame alati jagada ettevõttes kaheks: ettevõtte sisemine ehk mis toimub Sinu ettevõttes toote lansseerimisel ja väline lansseerimine ehk kõik, mis seondub klientidega. Tundub elementaarne, et kõik ettevõtte töötajad teavad turunduse põhisõnumeid, aga elu näitab, et nii see alati ei pruugi olla. Sunroot Superfoodi puhul saime erinevate osapooltega ettevõttes kokku ja panime infopaketi kokku:
- Erinevate toodete (siirupid, snäkid, jahud, moosid) omadused ja eelised
- Toodete hinnakujundus
- Distributsioonikanalite valik ja tutvustavad turunduslikud materjalid
- Müügitoetus ja turundusstrateegia
Võttes arvesse kõik eelnevad punktid, tuleb teha valik toote lansseerimise osas. Kõige tähtsam on välja sõeluda kanalid, millega jõuda oma sihtgrupini. Kuna erinevate turunduskanalite valik on alati lai, siis soovituslik on valida vastavalt ettevõtte rahalistele võimalustele ja seatud sihtrühmale. Ühelt poolt on hea, kui tulla turule täiesti uue tootega, aga samas peab sellisel juhul arvestama pikema ajaaknaga, et kliendid hakkaksid seda toodet usaldama ja tarbima. Sunroot Superfoodi puhul oli plaan katta innovaatiliste toodetega erinevaid sektoreid – jaeketid, toitlustus ja tööstused. Oma sõnumeid levitab tänaseks antud ettevõte nii kodulehel ja ka sotsiaalmeedias.
Edu Sunroot Superfoodile eestlaste toidulaua rikastamisel ning maapirnist toodete lansseerimisel!
Liina ja Liina