Leadership Kitchen meeskonnakoolitus: teenusedisaini sünnilugu köögist

Kuidas sündis Old Hapsal Hotel Leadership Kitchen – unikaalne meeskonnakoolitus köögis? Teenusedisaini lugu, kus DISC-analüüs kohtub kokkamisega ja tekitab päris muutuse. See on Old Hapsal Hotel, Aeternum Koolituse ja Külalisjuht OÜ ühisprojekt, mis ühendab DISC-metoodika, toidukoolituse ja teenusedisaini terviklikuks kogemuseks.
Külalisjuht_teenusedisain_turundusstrateegia_Old Hapsal Hotel_turundusaudit_tootearendus
Eesti koolitusturg on küllastunud. DISC-analüüsid, meeskondade arenguprogrammid, isiksuse kasvu koolitused, motivatsioonipäevad – kõik need on olemas ja professionaalselt läbi viidud. Seminariruum, PowerPointi slaidid, märkmikud. Kõik on professionaalne, hästi organiseeritud ja ette ennustatav.

Päeva lõpus lahkuvad osalejad inspireeritult, lubavad muutusi. Aga kuu pärast on kõik ikka endine. Miks? Sest päris koostöö, päris juhtimine ja päris meeskonnavaim ei sünnigi laua taga istudes.

Väljakutse: kuidas luua koolitus, mis toob tegelikult muutuse?

Kui mõned kuud tagasi alustasime koostööd Old Hapsal Hotel-i ja Aeternum koolitajatega, oli meie eesmärgiks meeskonnakoolitus, mis tegelikult töötab. Mitte veel üks teoreetiline päev, vaid kogemus, mis jääb meelde ning jätab positiivse “ahha-jälje”.

Teenusedisaini esimene samm on alati sama: probleemide autentne kaardistamine. Kliendid mõistavad, et nad peaksid paremini kuulama, efektiivsemalt delegeerima, konstruktiivsemalt tagasisidet andma. Aga stressi olukorras langevad nad tagasi vana mustri juurde. Kui kõik on liiga ette planeeritud, mugav ja kontrollitud, siis päris reaktsioonid ei tule välja. Inimesed mängivad rolle, mitte ei ole nemad ise.

Lisaks sellele oli selge, et õpitu jääb liiga sageli klassiruumi. “Tore päev oli!” – aga kuidas see seostub esmaspäevase koosolekuga, tähtajalise projektiga või kriisiolukorraga kontoris? Ja mis kõige olulisem, Eesti koolitusturg on muutunud rutiinseks. Kliendid tunnevad, et nad on “jälle samal koolitusel”. Puudub element, mis üllatab, kaasab ja äratab tõelist uudishimu.

Pöördepunkt: mis oleks, kui koolitus toimub köögis?

Siis tuli meil külalisjuhtidena koos Old Hapsal Hotel perenaisega idee, mis tundus algul ebatavaline, aga mida rohkem me seda analüüsisime, seda loogilisem see sai.

Mis oleks, kui juhtimine ja koostöö õppimine toimuks keskkonnas, kus need pädevused on loomulikult vajalikud?

KÖÖGIS!

Mitte sellepärast, et see on naljakas või erinev teistest. Vaid sellepärast, et köök on täiuslik labori keskkond meeskondadele. Seal on selged rollid: keegi juhib, keegi täidab, keegi toetab. Köögis on ajaline surve, sest toit peab valmis saama õigel ajal. Seal on vastastikune sõltuvus, sest kui üks lüli ebaõnnestub, kannatab kogu tulemus. Tagasiside on kohene – kas toit õnnestus või mitte, seda ei saa varjata.

Ja mis kõige tähtsam: füüsiline tegevus hoiab käed tööl, keha kaasatuna ja mõtted ei jookse mujale. Köök nõuab autentsust.

Külalisjuht_teenusedisain_turundusstrateegia_Old Hapsal Hotel_turundusaudit_tootearendus         Külalisjuht_teenusedisain_turundusstrateegia_Old Hapsal Hotel_turundusaudit_tootearendus         Külalisjuht_teenusedisain_turundusstrateegia_Old Hapsal Hotel_turundusaudit_tootearendus

Võtmeressurss: peakoka kogemus

Üks kriitilisi elemente teenusedisainis oli Old Hapsal Hotel-i perenaise ja peakoka, Daire Kaupi, kompetents ja pikaline kogemus kulinaarses maailmas.

Külalisjuht_teenusedisain_turundusstrateegia_Old Hapsal Hotel_turundusaudit_tootearendusDaire on 5. taseme kutsetunnistusega professionaal, kellel on aastatepikkune kogemus ühiskokkamiste ja toidukoolituste läbiviimisel. Tema kogemus näitas, et köök avab inimesi.
Tutvu Daire korraldatud maitserännakute sarjaga Reisi reisimata“.

 

Nii sündiski idee, et juht, kes konverentsilauas annab kindlaid korraldusi, võib muutuda köögis äkki ebakindlaks. Vaikne kolleeg, kes koosolekul sõna ei võta, võib köögi olustikus loomulikult tegevusi koordineerima hakata.

See on konteksti muutus, mis toob välja tõelise käitumise, erinevad inimtüübid ning kuidas neid pingelises olukorras manageerida.

 

Kuidas teenust disainisime

Moodustasime kolmepoolse koostöö.

Aeternum Koolitus, kus töötavad rahvusvaheliselt sertifitseeritud DISC-konsultandid, Signe Kiisk ja Kati Tikenberg, tõid inimeste profiilide analüüsi ja meeskonna dünaamika mõistmise.

Old Hapsal Hotel tagas omalt poolt köögi keskkonna ja toidukoolituse ekspertiisi.

Külalisjuht OÜ roll oli teenusedisain, kliendikogemuse kujundamine ja projektijuhtimine.

Keskne küsimus oli: kuidas ühendada need kolm valdkonda nii, et ei tekiks “koolitust köögi taustal”, vaid tõeline integratsioon?

Alustasime klienditeekonna kaardistamisest. See tähendab, et vaatasime läbi kogu kogemuse, mida klient saab: alates esimesest kontaktist kuni päeva lõpuni ja isegi hiljem, kui ta õpitut tööelus rakendab.

Enne koolituspäeva täidavad osalejad DISC-profiili testid. See annab meile esmase ülevaate meeskonna dünaamikast ja võimaldab koolitajatel end valmistuda. Päeva alguses tutvustatakse neid profiile: kes on “punane” ehk domineeriv, kes “kollane” ehk mõjutav, kes “roheline” ehk püsiv ja kes “sinine” ehk korrektne. See on esimene oluline mõistmise hetk: “Ahhaa, sellepärast me erinevalt mõtleme!”

Siis liigutakse kööki. Seal jagatakse rollid välja, aga mitte nii, nagu tööl. Juht võib saada abikoka rolli ja vaikne kolleeg peakoka ülesanded. Kokkamise protsess hakkab käima – päris ülesanded, päris surve, päris koostöö. Aeternum Koolituse konsultandid jälgivad meeskonna dünaamikat, teevad märkmeid, näevad, kuidas inimesed suhtlevad, reageerivad ja kohanevad.

Pärast köögis tegutsemist minnakse tagasi seminarisaali.

Seal toimub refleksioon: mida kogesime? Miks keegi reageeris just nii? Kuidas see seostub DISC-profiilidega? Ja mis kõige tähtsam: kuidas me saame seda õpitut kasutada esmaspäevast alates oma töös?

Päeva lõpetab ühine õhtusöök toitudega, mille meeskond on ise loonud. See pole lihtsalt tore lõpp. See on hetk, kus meeskond tunneb ühist saavutust ja solidaarsust: “Me lõime seda koos.”

Kriitilised teenusedisaini otsused

Teenuse disainimisel tegime mitu kriitilist otsust, mis määravad selle toimimise.

Esiteks otsustasime eemaldada nö “turvalise ruumi” illusiooni. Toit peab päriselt valmis saama. See tekitab päris pinget ja päris koostöö vajaduse. Pole simulatsioone ega lihtsalt rollimänge – köök on päris ja seal toimuv on päris. Toit valmis just sellisel kujul, kui see lõppakordis välja näeb.

Teiseks, rollide vahetus on igale liikmele vajalik. Juht ei tohi jääda juhiks ja aitaja ei tohi jääda aitajaks. Kõik peavad proovima erinevaid rolle, et kogeda perspektiivi muutust. Alles siis, kui juht teeb abikoka tööd, saab ta aru, milline on olla teisel pool korraldust.

Kolmandaks, refleksioon on sama oluline kui tegevus. Köögis olemine ei ole eesmärk iseeneses. Eesmärk on mõista, mida see kogemus meist välja toob. Ilma selle refleksioonita jääbki tegevus vaid meelelahutuslikuks.

Neljandaks, privaatsus ja boutique hotelli lähenemisviis. Old Hapsal Hotel on imearmas väike perehotell, mis tähendab, et kogu ruum on kliendi meeskonna käes. Pole teisi kliente, pole häirivaid mürasid. Ainult fookus meeskonnale. See loob turvalise ruumi, kus saab olla autentne.

Viiendaks, end-to-end teenus. Old Hapsal Hotel korraldab kliendi eest kõik detailid: alates DISC-testide logistikast kuni viimase kohvitassini. Klient saab keskenduda ainult oma meeskonnale, ilma et peaks muretsema, ööbimise, logistika või tehniliste küsimuste pärast.

Külalisjuht_teenusedisain_turundusstrateegia_Old Hapsal Hotel_turundusaudit_tootearendus
Külalisjuht_teenusedisain_turundusstrateegia_Old Hapsal Hotel_turundusaudit_tootearendus

 

 

Miks see teenus töötab?

Teenuse edu põhineb mitmele teenuse disaini printsiibile.

  1. Autentsus enne esteetikat. Teenus ei pretendeeri olevat kõige uhkem. See on kõige ausam – päris ehtsad olukorrad, päris emotsioonid, päris inimesed ja päris taipamised ning õpimomendid.
  2. Kontekst kujundab käitumist. Keskkonna muutus toob välja teistsuguse käitumise. Köök on kontekst, mis nõuab koostööd ja autentsust viisil, mida seminariruum ei suuda.
  3. Emotsioon koos mõistmisega loob püsiva muutuse. Ainult mõistmine ei muuda. Ainult emotsioon ei püsi. Aga koos moodustavad nad võimsa kombinatsiooni, mis viib reaalse muutuseni.
  4. Integratsioon, mitte liitmine. Me ei lisanud koolitusele kokkamist. Me integreerisime koolituse ja kokkamise ühtseks, terviklikuks kogemuseks, kus iga element tugevdab teineteist.

Ja viimane, aga mitte vähem tähtis: seikluslikkus ilma kaoseta. Köök toob seikluse ja üllatuse, aga professionaalne juhendamine tagab, et see on konstruktiivne, mitte kaootiline.

Õppetunnid teenusedisaini kohta

See projekt õpetas meile mitmeid olulisi tõdesid teenusedisaini kohta.

Esiteks, kuulamine on võti. Teenuse edu sündis kuulamisest – mida meeskonnad tegelikult vajavad, mida traditsiooniline koolitusturg ei paku. Me ei lähtunud sellest, mida meie tahame pakkuda, vaid sellest, mida klient vajab.

Teiseks, ressursside unikaalne kombinatsioon loob väärtuse. DISC-konsultandid koos peakokaga, boutique-hotell ja teenusedisaini ekspertiis – see kombinatsioon loob midagi, mida turg varem ei pakkunud. Ükski neist elementidest ei oleks üksi piisav, aga koos moodustavad nad tugeva terviku.

Kolmandaks, autentsus võidab perfektsionismi. Kliendid ei otsi täiuslikku koolitust. Nad otsivad päris muutust. Ja päris muutus sünnib autentsetes olukordades, mitte ideaalselt lavastatud stsenaariumides.

Neljandaks, emotsionaalne side loob lojaalsuse. Kliendid, kes on Leadership Kitchen’is osalenud, räägivad sellest veel kuude pärast. See ei ole “veel üks koolitus”, see on kogemus, mida jagatakse ja millest räägitakse.

Külalisjuht_teenusedisain_turundusstrateegia_Old Hapsal Hotel_turundusaudit_tootearendus

Kokkuvõte

Old Hapsal Hotel Leadership Kitchen meeskonnakoolitus on näide sellest, kuidas teenuse disain võib luua unikaalse juhtimisteenuse küllastunud turul. Eesti koolitusturg ei vaja veel ühte DISC-koolitust ega veel ühte meeskonnaarenduse programmi. Aga ta vajaks lähenemist, mis ühendab professionaalse metoodika, autentse keskkonna ja emotsionaalse kogemuse.

Külalisjuht OÜ roll selles projektis oli olla strateegiline partner, kes aitab disainida teenust reaalsetele vajadustele vastamiseks. Olime koordinaator, kes aitas kaasa mõelda, leida õigeid osapooli erinevate kompetentsidega ja kujundada kogu klienditeekonda.

Tulemuseks on teenus, mis muudab. Mitte ainult päevaks, vaid püsivalt. See on tõestus, et kui kuulata hoolikalt, disainida läbimõeldult ja rakendada julgelt, siis saab luua midagi, mis eristub ja mõjutab.

Kui ka sinu ettevõte on põnevil uut teenust katsetada, siis boonusena kasuta sooduskoodiKÜLALISJUHT“ ja küsi Old Hapsal Hotel perenaiselt just sinu ettevõttele sobivat pakkumist – kontakt info@oldhapsal.ee 

 

Külalisjuht_teenusedisain_turundusstrateegia_Old Hapsal Hotel_turundusaudit_tootearendus

 

Old Hapsal Hotel Leadership Kitchen meeskonnakoolitus on Old Hapsal Hotel, Aeternum ja Külalisjuht OÜ ühisprojekt.

Kui soovid kuulda rohkem teenusedisaini protsessist või kaalud sarnast projekti oma ettevõttele, võta meiega ühendust – liina.kahri@kylalisjuht.ee